Autobouwer Fiat Chrysler wil fuseren met zijn branchegenoot Renault. De Italiaans-Amerikaanse onderneming heeft een voorstel daarover gestuurd aan het bestuur van het Franse bedrijf. Renault liet weten het voorstel te bestuderen en met een reactie te komen na een bespreking die op maandag plaatsvindt.
De stap volgt na gesprekken tussen de twee bedrijven, waarbij werd gekeken naar samenwerkingen op het vlak van bijvoorbeeld het ontwikkelen en verkopen van nieuwe technologieën. Als Fiat Chrysler en Renault samensmelten, ontstaat er een autofabrikant die jaarlijks circa 8,7 miljoen wagens verkoopt.
Het hoofdkwartier van de combinatie, de op twee na grootste autobouwer ter wereld, komt officieel in Nederland en het bestuur krijgt elf leden. Daarvan zijn er vijf van Fiat Chrysler en vijf van Renault. Voor de restzetel staat een Nissan-vertegenwoordiger op de rol. Renault maakt onderdeel uit van een alliantie met de Japanse automakers Nissan en Mitsubishi.
Een samenvoeging van Fiat Chrysler en Renault levert naar verwachting 5 miljard euro per jaar aan kostenbesparingen op, onder meer op het gebied van inkoop. Er zullen waarschijnlijk geen fabrieken gesloten worden. De twee hebben een gezamenlijke marktwaarde van 32,6 miljard euro. Het moederbedrijf krijgt een notering op de beurs in Milaan, in Parijs en in New York.
Voor de transactie wordt gesloten, waarbij aandeelhouders van Fiat Chrysler en Renault een gelijkwaardig belang krijgen, wordt onder aandeelhouders van Fiat Chrysler een dividend van 2,5 miljard euro worden verdeeld. Bovendien zal Fiat Chrysler voorafgaand aan het afronden van de deal, dochterbedrijf Comau afsplitsen.
Fiat Chrysler is bekend van merken als Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Dodge en Jeep.
Druk in fusieland: hoe verder tussen Renault en Nissan?
Het aanzoek van Fiat om te fuseren met Renault komt enkele weken nadat Renault een voorstel zou hebben gedaan om zelf te fuseren met zijn Japanse partner Nissan.
De Japanse zender TBS meldde op 13 mei, op basis van ingewijden, dat Renault een fusievoorstel zou hebben gedaan. Daarmee zou de samenwerking tussen de twee versterkt worden en de tweede autobouwer ter wereld worden gecreëerd.
Renault zou hebben voorgesteld om de bedrijven samen te voegen onder een houdstermaatschappij. Het hoofdkantoor van de gefuseerde onderneming zou in een ander land dan Frankrijk of Parijs komen, en elke onderneming levert eenzelfde aantal bestuurders. TBS liet in het midden wanneer het voorstel van Renault is gedaan. Nissan wilde niet reageren op de berichtgeving.
Eind april meldde zakenkrant Financial Times dat Nissan niet was ingegaan op een uitgestoken hand van Renault om weer te praten over een fusie. De Japanners zouden momenteel niets zien in welk fusieplan dan ook. Jean-Dominique Senard, de nieuwe topman van Renault, deed volgens de zakenkrant een nieuwe poging om het Franse autobedrijf samen te smelten met de Japanse samenwerkingspartner. Eerder leidde dat onder leiding van de toenmalige leider Carlos Ghosn tot de vorming van de alliantie waartoe Renault en Nissan samen met Mitsubishi behoorden, ook al tot niets.
Ook Financial Times sprak over een gelijke verdeling van de aandelen in het fusiebedrijf en het verdelen van de bestuurders. Het hoofdkantoor zou volgens de krant mogelijk in Singapore worden gevestigd.
De sfeer tussen Renault en Nissan is zeer moeizaam sinds de aanhouding van Ghosn in Tokio in november, wegens verdenkingen van gesjoemel met de boekhouding en het wegsluizen van geld bij Nissan. Ghosn werkte op dat moment ook aan een fusie, maar in die plannen zou Renault duidelijk de lakens uitdelen.